Home page_sort, page_date

Redactie

wie is wie

De redactie van De Balie stelt zich voor.

Mirthe Frese (1984) werkt sinds 2010 als programmamaker en presentator bij De Balie. Haar Joods - Molukse wortels vormen de basis voor haar belangstelling voor geschiedenis, migratie, religie en internationale politiek. Ze stond aan de basis van verschillende series zoals Het Midden Oosten Report, De Vrijheidslezing en Grote Denkers. Haar programma's zijn bijna altijd op het snijvlak van politiek en kunst omdat deze twee voor haar essentieel zijn om de wereld om ons heen te begrijpen.
 
Rikkert Seveke is een idealist die zich specifiek interesseert in onderwijs, politiek en de organisatie van onze democratische samenleving. Rik is sinds 2013 programmamaker bij De Balie en nog langer fervent liefhebber van Bruce Springsteen, Barack Obama, voetbal en grote ideeën voor wereldverbetering. Rikkert bedacht en ontwikkelde samen met collega’s Thomas en Karlijn het opleidingstraject STUDIO. Hij is lid van de raad van toezicht van Stichting Discussiëren Kun Je Leren en fellow van RSA in Londen. Hij gelooft dat de sleutel tot een betere maatschappij ligt in het cultiveren van ons universele vermogen tot compassie. 
 
Thomas van Neerbos is programmamaker sinds 2010, en blijft omdat het zo leuk is. Thomas voegt woord bij daad, liefst andermans, en maakt programma's over taal, politiek en media. Hij werkt graag samen; zo maakt hij samen met de Volkskrant, KNAW en NEMO al jaren het KennisCafé, bedacht en ontwikkelde hij samen met collega’s Rik en Karlijn het opleidingstraject STUDIO en was hij in 2011 betrokken bij het internationale journalistieke programma ‘power and responsibility’. Hieruit kwam de European Press Prize voort, waarvan hij directeur is. Thomas schrijft speeches, geeft het vak Retorica aan de UvA en workshops aan wie ze maar wil volgen.
 
Ianthe Mosselman studeerde Comparatieve Neerlandistiek in Amsterdam en Berlijn en Schotse literatuur in Stirling. Drie jaar geleden begon ze als stagiaire bij De Balie en werkte ze daarnaast voor de European Press Prize. Inmiddels is ze medewerker redactie en maakt ze programma’s over cultuur, maatschappij, identiteit, kunst en literatuur, met soms een uitstap naar staatsrechtelijke onderwerpen.  
 

Tim Wagemakers maakt en presenteert politieke en maatschappelijke programma’s. Hij transformeerde De Balie in een slagerswerkplek, in een sporthal en in een kunstatelier en organiseerde bijvoorbeeld de reeksen Rusland Report en Stadsgesprek. Daarnaast schrijf Tim sinds zijn MA Journalistiek geregeld voor o.a. NRC. In De Balie is elke avond eenmalig en live en zit het publiek er bovenop: het is rauw, eerlijk en spannend en voor hem de ultieme vorm van journalistiek.

 
Als redacteur met een literatuur- en kunstachtergrond maakt Merlijn Geurts programma’s waarin ze de impact van kunst in de huidige maatschappij laat zien. Zoals de programmareeks Grote Denkers waarin de relevantie van vrouwelijke schrijvers uit de wereldgeschiedenis centraal staat of het Forum on European Culture waar samen met kunstenaars de toekomst van Europa wordt vormgegeven. Als redacteur programmeert ze veelzijdig, zo organiseert ze bijvoorbeeld ook het interviewprogramma Operatie Interview. 
 
Anne-Marijn Epker (1990) studeerde Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en specialiseerde zich in internationale betrekkingen, internationaal recht en mensenrechten in het bijzonder. Sinds september 2015 werkt ze bij De Balie en maakt ze programma’s over vrijheid, Europa en mensenrechten. Projecten waar Anne- Marijn aan meewerkte zijn onder andere het Forum on European Culture dat in 2016 zijn eerste succesvolle editie beleefde, het jaarlijkse Human Rights Weekend en De Vrijheidslezing.
 
 
Caspar van Gemund (1977) maakt voor De Balie maakt programma's over geopolitiek, geschiedenis en cultuur, in het Europese kader. Daarnaast is hij artistieke leider van de Europe Endless Express. Een cultureel festival in een nachttrein die het Europese continent doorkruist met aan boord denkers, wetenschappers en creatievelingen. Caspar ontwikkelt nu voor De Balie de tweede editie van de Europe Endless Express die medio 2018 zal vertrekken.
 
Sophie Rutenfrans werkt sinds mei 2017 bij De Balie als redactie-assistent. Ze studeerde Literatuurwetenschap en Cultural Analysis aan de UvA. Eerder werkte ze bij strategisch communicatiebureau &MAES. Sophie maakt voor De Balie programma’s over uiteenlopende thema’s, van literatuur tot politiek. Naast haar werk bij De Balie zit Sophie in het bestuur van platform deFusie, een website voor en door jonge denkers. 
 
Absaline Hehakaya is hoofd Cinema en verantwoordelijk voor de dagelijkse en speciale filmprogrammering van De Balie. Ze studeerde film en filosofie in Amsterdam en Berlijn, en maakte programma’s voor o.a. filmtheater Kriterion en Imagine Fantastic Film Festival. Film is voor Absaline bij uitstek het medium om ideeën, maatschappelijke constructen en de wereld van alledag tegen het licht te houden en daarover in gesprek te gaan. De programma’s die ze in De Balie maakt zijn zo divers als de films die ze programmeert. Ze is altijd op zoek naar artistieke, urgente documentaires en eigenzinnige fictie films.
 
Joost Mellink is assistent programmamaker Cinema. Hij werkt sinds januari 2017 in De Balie en ondersteunt bij de dagelijkse filmprogrammering en speciale filmprogramma’s. Joost heeft een achtergrond als beeldend kunstenaar en werkte onder andere voor het IMPAKT festival en het Stedelijk Museum 's Hertogenbosch. Zijn interesses liggen onder andere bij (experimentele) korte film, en thema’s rondom duurzaamheid en technologie. Met zijn programma’s hoopt hij bijzondere films in De Balie een podium te geven en van een bredere context te voorzien.
 
Jasper van Wezenberg begon tijdens zijn studie filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam als filmoperateur en theatertechnicus in De Balie voordat hij doorstroomde tot assistent-cinema waar hij zich mocht gaan bemoeien met de filmprogramma’s. Jasper organiseert DeBalie@Rialto en maakt hij vaak speciale programma’s bij onze premièretitels. Wat hem betreft is geen plek in Amsterdam waar de koppeling tussen film en maatschappij zo krachtig is als in De Balie.
X